وکیل املاک و امور ثبتی

معمولا مراجعین به وکیل املاک و امور ثبتی​ به دلیل نیاز حقوقی در مواردی مانند:

است.

وکیل امور ثبتی و املاک

وکیل امور ثبتی و املاک به منظور انجام امور ثبتی و حل دعاوی ثبتی فعالیت می‌کند.

وکیل ثبتی می‌بایست تسلط لازم را نسبت به قوانین مهم ثبتی از جمله قانون ثبت اسناد و املاک به همراه آیین نامه های اجرایی مربوط به این قانون داشته باشد.

بیشتر دعاوی مربوط به امور ثبتی در خصوص اموال مشاع، افراز و تعارض در خصوص صدور اسناد می‌باشد.

وکیل ثبتی

مسائل ثبتی بسیار پیچیده و حساس هستند و بهتر است که در مسائل ثبتی حتما از تجربه و تخصص یک وکیل ثبتی کمک بگیرید. وکیل ثبتی وکیلی است که به قوانین ثبت اسناد و املاک و همچنین به آیین نامه‌های ثبتی تسلط کافی دارد و در مواقع حساس میتواند به موکل خود بهترین راه‌حل را بدهد. وکیل ثبتی باید بتواند در مراجع صالح، خواستار رسیدگی به پرونده موکل خود شود و باعث تسریع در روند پرونده شود.

با توجه به پیچیدگی قوانین مربوط به امور ثبتی، درصورت نداشتن اطلاعات کافی ممکن است که نتوانیدبه خوبی از حق خود دفتع کنید و دچار ضرر شوید. به همین علت سعی کنید حتما از یک وکیل ثبتی برای انجام کارهای خود استفاده کنید تا با استفاده از تجربه‌ای که دارد بهترین نتیجه را بگیرید.

وظایف وکیل ثبتی

بیشتر کار وکیل ثبتی در اداره ثبت اسناد و املاک کشور است. از مهمترین وظایف وکیل ثبتی،انجام کارهای ثبتی از جمله ثبت شرکت، ثبت شرکت و نماد تجاری، نوشتن دادخواست‌های مربوط به پرونده‌های ثبتی و دیگر کارهای ثبتی است. در ادامه برخی از وظایف وکیل ثبتی را معرفی میکنیم:

وکیل ثبت شرکت

برای اینکه بتوانیم شرکتی را راه اندازی کنیم باید آن را بصورن قانونی ثبت کنیم. ثبت شرکت قانونی و معتبر، اعتماد مشتریان را جلب میکند و باعث افزایش فروش می‌شود. بسیاری از مردم تصور می‌کنند که ثبت شرکت و اداره آن کار راحتی است در صورتیکه بروز کوچکترین مشکل میتواند خسارت سنگینی برای آن‌ها داشته باشد. پس بهتر است که قبل از هرگونه اقدامی، از یک وکیل ثبت شرکت استفاده کنید و بهترین مشاوره را برای آینده کسب و کارتان داشته باشید.

برخی از وظایف وکیل ثبت شرکت را در ادامه باهم مرور میکنیم:

درواقع، صاحبان کسب و کارها همیشه بدنبال بهتر کردن شرایط و پیشرفت شرکت خود هستند. به همین دلیل، مشاوره گرفتن از یک وکیل ثبت شرکت در این مسیر بسیار تاثیرگذار است و میتواند باعث رشد و پیشرفت شما شود.

وکیل ثبت احوال

وکیل ثبت احوال، وکیلی است که درمورد مسائل مربوط به ثبت احوال تخصص ویژه‌ای دارد. وکیل ثبت احوال مشکلات مربوط به مسائل شخصی افراد مانند: سن، وضعیت تأهل، نام و نام خانوادگی، را به خوبی میشناسد و به خوبی می‌تواند بهترین مشاوره را به آن‌ها بدهد. مسائل مربوط به هویت افراد، درواقع معرف هر شخصی است و درصورتیکه برای مسائل شخصی یک فرد مشکلی پیش بیاید، می‌تواند ضرر مادی و معنوی بسیار سنگینی برای او داشته باشد.

به همین خاطر مشورت کردن با یک وکیل ثبت احوال، میتواند در بسیاری از مواقع، از بروز هرگونه ضرری جلوگیری کند. وکیل ثبت احوال به دلیل تجربه زیادی که در مسائل ثبت احوال دارد، به همه مسائل ثبت احوال تسلط کافی دارد و در صورت بروز هرگونه مشکلی، به راحتی می‌تواند بهترین راه حل را برای موکل خود پیشنهاد دهد و از هرگونه ضرری خودداری کند.

وکیل ثبت اسناد و املاک

واقعیت این است که موضوع ثبت بسیار وسیع و گسترده است. بطوری که اگر بدون داشتن اطلاعات مربوط به اسناد و املاک و همچنین بدون کمک گرفتن از وکیل ثبت اسناد و املاک بخواهید کار خود را انجام دهید، احتمالا دچار مشکلاتی شوید که ضربه سنگینی به شما وارد کنند.

طبق قانون کشور، برای تعیین مالیات هر ملکی، باید آن ملک در اداره ثبت اسناد و املاک به ثبت رسیده باشد. گاهی صاحبان املاک برای ثبت کردن ملک خود دچار مشکلاتی می‌شوند که به علت نداشتن اطلاعات کافی باید حتما از یک وکیل ثبت اسناد و املاک کمک بگیرند.

وکیل ثبت اسناد و املاک در تمامی زمینه‌های حقوقی آگاهی لازم را دارد اما در مسائل املاک و اسناد بخاطر تجربه ای که دارد، منخصص تر است و بهتر میتواند راهکارهای لازم را به شما بدهد.

انواع دعاوی ثبتی

دعاوی ثبتی بخش بزرگی از دعاوی هستند که تنوع زیادی دارند. برای انواع دعاوی ثبتی، قوانین خاصی تعیین شده است. با توجه به حجم عظیم دعاوی ثبتی و سنگین بودن موضوع، حتما باید در مسیر این گونه دعاوی از وکیل ثبتی استفاده کنیم. دعاوی ثبتی دارای انواع بسیار زیادی هستند اما در ادامه به برخی از مهم‌ترین دعاوی ثبتی اشاره میکنیم:

سندی که برای ملک تنظیم می‌شود، سند رسمی محسوب می‌شود. به همین علت برای باطل کردن آن باید از طریق دادگاه اقدام کنیم.

مربوط به زمانی است که چند نفر بصورت مشترک صاحب یک ملکی هستند و قصد جداسازی سهم خود هستند. این یکی از انواع دعاوی ثبتی است که به علت پیچیدگی زیادی که دارد حتما باید از یک وکیل ثبتی استفاده کنید.

دعوای ابطال معامله معارض نوعی دعوای کیفری نیز محسوب می‌شود. پس از اینکه وقوع جرم در معامله معارض تایید شد، برای ابطال معامله دوم، باید دادخواست ابطال معامله معارض را به دادگاه ارائه کنیم.

و البته دعاوی ثبتی دیگری هم هستند که از اهمیت بالایی برخوردار هستن که در پایین به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

الزام به ثبت ولادت – الزام به صدور شناسنامه – اصلاح شناسنامه – ابطال شناسنامه – تغییر نام – تغییر سن – حذف نام همسر سابق از شناسنامه – درخواست صدور سند مالکیت – الزام به تفکیک – دستور فروش ملک مشاع – رفع ممنوع الخروجی – اعتراض به تصمیم واحد ثبتی – ابطال عملیات اجرائی ثبتی – اختلافات ثبتی – ابطال سند مالکیت معارض – اجرای ثبت – ابطال اجرائیه ثبتی – اصلاح سند – اعتراض به ثبت علامت تجاری یا اختراع و …

مراجع صالح برای رسیدگی به دعاوی ثبتی

رسیدگی به دعاوی ثبتی در 3 مرجع رسیدگی می‌شوند که عبارتند از:

به طور کلی رسیدگی به دعاوی ثبتی وظیفه دادگاه عمومی است و صرفا در موارد استثنایی است که از صلاحیت این دادگاه خارج است.

در اداره ثبت مرکز هر استانی هیئتی به نام هیئت تشخیص وجود دارد که رئیس دادگستری، دادستان استان، مدیر کل اداره تعاون و امور روستاها و مدیر کل ثبت استان اعضای آن هستند.

طبق قانون ثبت اسناد و املاک، برای رسیدگی به اختلافات و اشتباهات امور ثبت اسناد و املاک در هر دادگاه استان، هیئتی بنام هیئت نظارت تشکیل میشود که اعضای آن عبارتند از: رئیس ثبت استان یا قائم مقام او و همچنین 2نفر از قضات دادگاه استان که به انتخاب وزیر دادگستری، هستند. این هیئت به اختلافات مربوط به امور ثبتی حوزه قضائی استان رسیدگی میکند.

سوالات متداول

مطالب