شکایت از شهرداری با وکیل ماده 100+ تبدیل رای تخریب به جریمه

شکایت از شهرداری با وکیل ماده 100+ تبدیل رای تخریب به جریمه

با توجه به رونق شدید ساخت و سازهای شهری، متاسفانه بسیاری از مالکین با شهرداری‌ها، دچار مشکل شده‌اند و برای حل مشکل خود، اقدام به اعتراض به رای ماده 100 کرده اند. بطور کلی اعتراض به رای ماده 100 یا منجر به پرداخت جریمه می‌شود یا اینکه باعث تخریب ملک میشود. البته جریمه‌های کمیسیون ماده 100 یکسان نیستند و با توجه به مقدار تخلف، تعیین می‌شوند. هرچه متراژ تخلف کمتر باشد، جریمه کمتری باید پرداخت شود و همچنین هرچه میزان تخلف بیشتر شود، جریمه‌ی پرداختی هم سنگین تر می‌شود. بر اساس ماده 100 شهرداری، هیچ مالکی حق ندارد بدون گرفتن مجوز از شهرداری، ملکی را بسازد و یا اینکه اقدام به تفکیک ملک کند. درواقع اگر شخص بدون داشتن مجوز اقدام به ساخت و ساز در ملک خود کند، شهرداری می‌تواند ادامه‌ی فعالیتش را متوقف کند و باید این موضوع را ظرف یک هفته در کمیسیون ماده 100 مطرح کند و رسیدگی شود و درغیر اینصورت، کمیسیون ماده 100 به خواست ذی‌نفع عمل میکند.

وکیل ماده صد شهرداری

وکیل ماده صد شهرداری یکی از مهمترین وکلا در دعاوی حقوقی و شهری است. اکثر افرادی که به ساخت و ساز مشغول هستند، درگیر کمیسیون ماده 100 می‌شوند و در چنین مواردی، اکثرا جریمه‌های سنگینی می‌دهند. به همین علت، بدنبال راهی هستند که این جریمه را کاهش دهند. بهترین راه، کمک گرفتن از وکیل ماده صد شهرداری است که باعث کم شدن جریمه مصوبه می‌شود. زیرا اعتراض به رای ماده 100 پیچیدگی‌های زیادی دارد و چنانچه بدون وکیل پیگیری شود، ممکن است هزینه سنگینی درپی خواهد داشت. زیرا وکیل اعتراض به رای ماده 100 شهرداری میتواند با استفاده درست از قوانین، نظر کمیسیون ماده 100 را به نفع موکل خود تغییر دهد و حتی مانع از تخریب ملک شود.

شکایت از شهرداری بابت عقب نشینی

در برخی از مواقع، به علت تغییراتی که باید در معابر انجام شود و یا اینکه به علت احداث معابر جدید، ممکن است قسمتی از اراضی اشخاص به تملک شهرداری دربیاید که در اینجا صاحبان ملک، در دیوان عدالت اداری، اقدام به شکایت علیه شهرداری می‌کنند. البته شکایت از شهرداری بابت عقب نشینی تنها در صورتی امکان دارد که شهرداری طبق دستورات عمل نکند. مثلا اگر بدون اعلام موارد عقب نشینی به صاحبان ملک، اقدام کند، شرایط شکایت فراهم میشود. همچنین اگر حین احداث خیابانها و دیگر مکان‌ها، خسارتی به املاک دیگر وارد کند، ملزم به پرداخت خسارت است.

شکایت از شهرداری بابت تخریب

شکایت‌ از شهرداری بابت تخریب، متفاوت از شکایت از اشخاص عادی برای تخریب است. زیرا شهرداری دارای مجوز قانونی برای این کار است. درمورد اینکه چه ضمانت اجرایی برای تخریب ساختمانها و اموال غیر، وجود دارد. باید گفت که طبق قوانین موجود، درصورتیکه تخریب عمدی صورت گیرد، هم میتوان شکایت کیفری علیه مجرم طرح نمود و هم میتوان دعوی مدنی را برای مطالبه خسارت مطرح کرد. برای مثال در ماده 667 قانون مجازات اسلامی و همچنین مواد 328 و 329 قانون مدنی، هرکس بطور عمدی اموال شما را از بین ببرد یا قسمتی از آن را تلف کند، باید خسارت آن را بپردازد. البته در برخی مواقع شهرداری موظف است ساخت و سازها را خراب کند و موظف به جبران خسارت نیست. زیرا در این گونه موارد جرمی اتفاق نیافتاده است. مثلا در اجرای رای قطعی کمیسیون ماده 100 شهرداری در خصوص بناهایی که بدون مجوز احداث شده اند.

نحوه شکایت از رای کمیسیون ماده 100 شهرداری

بعد از صادر شدن رای توسط کمیسیون بدوی ماده 100 شهرداری، شخص متخلف ظرف مهلت 10 روز اجازه اعتراض به این رای را دارد. از آنجایی که شخص عادی علم مورد نیاز برای این کار را ندارد، بهتر است که از یک وکیل ماده صد شهرداری کمک بگیرد. البته اگر رای صادره از کمیسیون قطعی تلقی شود، اعتراض به آن کار سختی است و حتما باید برای جلو بردن پرونده از یک وکیل متخصص کمک بگیرید. برای تنظیم دادخواست اعتراض، باید دادخواست خود را در برگه‌های دیوان عدالت اداری تنظیم کنید و مدارک لازم و کافی را برای اثبات ادعای خود به همراه داشته باشید.

نمونه اعتراض به کمیسیون ماده 100

نمونه اعتراض به کمیسیون ماده 100 درواقع دادخواست اعتراض به رای کمیسیون تجدیدنظر ماده 100 در دیوان عدالت اداری است که چارچوب اصلی آن در تجدیدنظر دیوان نیز استفاده میشود.

توجه داشته باشید که اگر در طی مهلتی که برای اعتراض درنظرگرفته شده باشد، اعتراضی صورت نگیرد، رای قطعی میشود. برای اعتراض به کمیسیون ماده 100 ابتدا به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید و دادخواست خود را به طرفیت شهرداری ارسال کنید. یعنی اگر رای کمیسیون ماده 100 از شهرداری تهران صادر شده است، باید شهرداری تهران را به عنوان طرف شکایت بنویسید.

همچنین باید متن دادخواست شفاف و کامل باشد و سعی کنید از اضافه گویی خودداری کنید. پیشنهاد میشود که در این مورد از یک وکیل زبده و متخصص در امور ملکی کمک بگیرید.

مدت اعتراض به کمیسیون ماده 100

مدت اعتراض به کمیسیون ماده 100 به دو صورت است. درواقع مهلت اعتراض به رای صادر شده از کمیسیون بدوی ماده 100 تنها 10روز است. مرجع رسیدگی به این اعتراض، کمیسیون تجدیدنظر است که شعبه دیگری از کمیسیون ماده 100 به حساب می‌آید. هرچند که احتمال نقض شدن این رای در تجدید کمیسیون نظر بعید است. همچنین اگر رای صادره از کمیسیون‌های بدوی و تجدیدنظر قطعی شوند، در این حالت مهلت اعتراض، 3ماه از تاریخ قطعیت رای است.

البته این مدت برای افراد مقیم خارج از کشور، 6ماه است. همچنین در نظر داشته باشید که قانون، هر ماه را 30روز در نظر گرفته است.

اعتراض به رای کمیسیون ماده 100 در دیوان عدالت اداری

مواردی وجود دارد که اگر دیوان عدالت اداری تشخیص دهد میتواند رای صادره از کمیسیون ماده 100 را نقض کند. مثل جایی که حقوق دفاعی از مالک ثبت شود. یعنی اگر فرم تخلف ساختمانی به مالک ابلاغ نشود و به او مهلت دفاعیه داده نشود، در اینجا حقوق مالک ثبت شده است. یا اینکه اگر دیوان عدالت اداری تشخیص دهد که در پرونده مذکور نیازی به حکم تخریب نبوده است. همچنین اگر ایرادات قانونی و شکلی در کمیسیون ماده 100 وجود داشته باشد، ذی‌نفع می‌تواند به همین ایرادات استناد کند و درخواست ابطال رای کمیسیون ماده 100 را به دیوان عدالت اداری بدهد. مثلا اگر جلسه کمیسیون ماده 100 با حضور کمتر از 3نفر تشکیل شود و یا اینکه علی‌رغم حضور 3نفر، همه‌ی آن‌ها صورت جلسه را امضا نکنند.

تبدیل رای تخریب به جریمه

اگر مالک یک ساختمان تازه بنا شده، از نقشه اصلی پیروی نکند و اضافه بر آن بنا کند یا تخلفات دیگری در بنا داشته باشد و مهندس ناظر آن را تشخیص دهد و آن را گذارش دهد، طبق قانون شهرداری باید آن را تخریب کند. اما وقتی که پرونده به کمیسیون ماده 100 شهرداری ارسال شود، ممکن است که رای تخریب به جریمه نقدی تبدیل شود و صاحب ملک باید در زمان معین شده جریمه را پرداخت کند تا از تخریب ساختمان جلوگیری کند.

کمک گرفتن از بهترین وکیل ماده 100 در کرج و تهران و مشهد و … میتواند در سرعت دادرسی و نتیجه دادرسی بسیار موثر باشد.

استان های تحت پوشش وکلای زبده

برای درخواست وکیل دیوان عدالت اداری جهت اعتراض به آرای شهرداری و انتخاب بهترین وکیل برای از جمله وکیل اعتراض به رای ماده 99 شهرداری و همچنین وکیل اعتراض به کمیسیون ماده 100 در همه استان ها میتوانید با مشاوران ما در وکلای زبده تماس بگیرید. بهترین وکلای هر استان را برای رسیدگی به امور خود انتخاب کنید.

تهران، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خوزستان،مازندران، کرمان، سیستان و بلوچستان، البرز، گیلان، کرمانشاه، گلستان، لرستان، هرمزگان، همدان، کردستان، قم، مرکزی، قزوین، اردبیل، یزد، بوشهر، زنجان، چهارمحال بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کهکیلویه و بویر احمد، سمنان، ایلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *