آیا میشود طلاق را از شناسنامه حذف کرد

پاسخ

بله، این امکان در شرایطی وجود دارد، برای تسهیل انجام این امر و امکان سنجی حذف نام از شناسنامه میتوانید از وکلای زبده مجموعه ما کمک بگیرید در ادامه شرایط حذف نام همسر و شوهر از شناسنامه را توضیح میدهیم:

شرایط حذف نام شوهر از شناسنامه زن

بر اساس قانون 33 ثبت احوال، زن می‌تواند دریکی از سه حالت زیر درخواست کند که نام شوهرش از شناسنامه وی حذف شود:

  • باکره بودن خانم: اگر زنی بدون داشتن رابطه زناشویی از همسر خود طلاق بگیرد، با موافقت پزشک قانونی به ثبت احوال یا پیشخوان مراجعه و نام شوهرش را از شناسنامه حذف می‌کند.
  • باکره نبودن خانم: اگر خانم باکره نباشد، فقط در صورت ازدواج مجدد و ثبت‌نام شوهر جدید در شناسنامه، می‌تواند نام شوهر سابق خود را از شناسنامه حذف کند.
  • زن شوهرش را ازدست‌داده باشد: اگر زن شوهرش را ازدست‌داده باشد، می‌تواند در صورت ازدواج مجدد نام همسر فوت‌شده‌اش را از شناسنامه‌اش حذف کند.

اگر زن و مرد صاحب فرزند شوند، شرایط حذف نام زن از شناسنامه کمی متفاوت است؛ بنابراین زن و مرد با رعایت ضوابط فوق می‌توانند با ثبت ازدواج مجدد نام همسر سابق خود را از شناسنامه حذف کنند اما نام پدر و مادر در شناسنامه فرزند باقی می‌ماند. همچنین امکان حذف نام فرزند از شناسنامه والدین وجود ندارد.

شرایط حذف اسم همسر (زن) از شناسنامه مرد

طبق ماده 33 قانون ثبت احوال مرد می‌تواند نام زن خود را از شناسنامه حذف کند. این موضوع دو صورت دارد:

  • طلاق از همسر: در صورت ازدواج مجدد و ثبت‌نام رسمی، مرد می‌تواند تقاضای تغییر شناسنامه و حذف نام همسر سابقش را داشته باشد. این کار ازنظر انسانی نیز صحیح است، زیرا فرض بر این است که زن دوم از ازدواج شوهر خود آگاه است.
  • فوت همسر: در صورت فوت همسر، مرد در ازدواج مجدد می‌تواند از ادارات ثبت احوال یا پیشخوان درخواست کند نام همسر سابقش را از شناسنامه حذف کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *